web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Experimentální program SAM ukončuje testování a oznamuje spuštění prvních pilotních služeb

 

Francouzský národní projekt experimentálního testování SAM, uskutečňuje testovací jízdy ve velkém rozsahu na otevřených silnicích. Projekt SAM (Bezpečnost a přijatelnost automatizovaného řízení a mobility) je tvořen průmyslovými pracovníky (výrobci, dopravní operátoři, výrobci systému a řízení, správci infrastruktury), výzkumnými pracovníky a územními partnery. 

Dne 29. listopadu 2023 program SAM ukončuje svoji testovací činnost a startuje první pilotní služby. Konsorcium SAM ve spojitosti s automobilovou platformou PFA, která sdružuje automobilový průmysl, byl vybrán vládou v roce 2019, aby byl vůdcem v experimentování s autonomními vozidly. Po čtyřleté práci, která byla spojena s 200 nejvýznamnějšími francouzskými odborníky na automatizovanou a silniční mobilitu, byl sestaven závěrečný program. I přes pandemii Covid-19, která vypukla v roce 2020, nashromáždil tento program 200 dní experimentů a s autonomními vozy najel 135 tisíc kilometrů. Poskytl inovativní služby přibližně 40 tisícům uživatelů, a to celkem ve 13 oblastech (venkovské, příměstské, městské). 

Cílem celého programu bylo zhotovit společné aktivum, které je možné využít všemi oblastmi, ať už ho chtějí využívat akademici, vládní orgány či odvětví pro vytvoření národních referencí, aktuálních přehledů a navržení národních standardů. Společné aktivum by mělo mít využití v pěti oblastech: osobní vozidla, parkování s obsluhou, veřejná doprava, nové veřejné služby či sdílená mobilita a v poslední řadě pro doručovací služby. 

Byly vyzdvihnuty tři hlavní body programu. První hlavní bod spočívá ve vytvoření francouzského týmu autonomní mobility na podnět národní strategie a tímto způsobem odstranit pomyslnou hranici mezi výrobci automobilů, provozovateli veřejné dopravy a služeb, ale také mezi dodavateli palubních zpravodajských technologií, manažery infrastruktury a místními úřady. 

Další bod se věnuje přípravě na rozšiřování specifikací v různých oblastech využití, kterých lze zcela bezpečně dosáhnout. Zahrnuje také požadavky na infrastrukturu a konektivitu, faktory přijatelnosti, charakteristiky chování uživatelů uvnitř i vně vozidla, dopady na životní prostředí a dopravu. Řeší i faktory, které určují obchodní model. 

Posledním bodem je příspěvek k rozvoji regulačního rámce č. 2021-873 ze dne 29. června 2021 o provozu vozidel s pověřením řidiče je jedinečným regulačním rámcem, který platí v celé EU. 

Výrobci jako Renault Group a Stellantis sdělují, že jsou odhodláni studovat a vyvíjet automatizovaná a propojená vozidla či nové služby v oblasti dopravy a sdílené mobility. Předním dodavatelem je v tomto ohledu francouzská společnost Valeo, která se dlouhodobě zaměřuje na investici do senzorů nové generace či softwarů, které slouží jako primární prvky pro automatizované řízení. Výrobce Alstom naopak vložil svoji důvěru a investice do vytvoření systému propojené infrastruktury (V2X) pro bezpečné semafory. Další výrobci, jako je EasyMile, pokračují ve vývoji softwaru a jeho řešení z důvodu vysoké úrovně spolehlivosti a bezpečnosti. Provozovatelé veřejné dopravy, jako jsou Keolis, RATP, SNCF a Transdev naopak přislíbili vyvíjet nové automatizované služby. 

Díky čtyřletým konfrontacím mezi technologickými přísliby a skutečným používáním se stal experimentální program jedním z hlavních kroků k zahájení pilotních služeb. Tento xperimentální program, který je veden společenstvím SAM a pomáhá automobilové platformě PFA, je nyní jasným příkladem přístupu, který určila francouzská vláda. A Francií bude program nápomocný při zavádění automatizovaných a propojených služeb silniční mobility.